V Chicagu probíhá kemp nadějí

V článku si najdete střípky z právě probíhajícího kempu nadějí: co na akci říkají třeba útočníci John Hayden a Chris Calnan nebo jak vidí své šance na místo v sestavě Blackhawks forvard Phillip Danault a brankář Antti Raanta.

„Včera [v neděli] jsme se sešli s ostatními hráči a trenéry a navzájem se seznamovali,“ napsal v blogu na klubovém webu útočník John Hayden, kterého si Blackhawks vybrali na draftu před několika dny. „Bylo fajn se se všemi poznat dřív než jsme dnes vyjeli na led. Starší hráči, kteří jsou na kempu už poněkolikáté, nás letos draftované vzali skvěle, hned jsme zapadli. Bydlím na pokoji s Tylerem Mottem, mým spoluhráčem z juniorské reprezentace USA. Je fajn, že tu mám někoho známého. Tyler tu navíc byl už na testech před draftem, takže věděl, co nás asi tak bude čekat [jednotlivé týmy zvaly vybrané hokejisty ještě před draftem a krátké „combine“ – fyzické testy a rozhovor, stejná akce pak probíhá globálně pro cca stovku nejnadějnějších hráčů pod patronátem NHL v Torontu]. V pondělí ráno nás čekaly fyzické testy, pak jsme se podívali do šatny Blackhawks, kde na nás čekalo něco výjimečného: Stanley Cup! Všichni jsme na něj chvíli jen tak zírali, člověka to obrovsky motivuje na sobě pracovat, aby se dostal až do NHL. Odpoledne jsme měli první trénink na ledě a vše proběhlo ve vysokém tempu. Myslím, že jsem se tomu přizpůsobil celkem rychle. Předpokládal jsem, že to bude náročnější než na co jsem zvyklý, většina ostatních hráčů nastupuje v nejvyšších juniorských soutěžích nebo hraje na univerzitách. Nebylo snadné se chytit, ale cítil jsem se dobře. Ve středu se mi povedlo dát během utkání gól, z toho jsem měl velkou radost, protože se na mě byli podívat děda s mamkou, moji dva největší fanoušci. Je super, že u toho mohli být. Odpoledne jsme pak s ostatními hráči, se kterými se znám z americké reprezentace, vyrazili znovu na steak. Rádi spolu trávíme čas, když jsme si všichni prošli akademií v Ann Arbor v Michiganu a máme tak společné zážitky z minula. Večer potom jdeme na zápas Cubs [baseball] na Wrigley Field.“

„Není to pro nás na draftu důležité, ale ten vliv je znát,“ říká šéf juniorských skautů Blackhawks Mark Kelley k tomu, že Chicago letos draftovalo hned čtyři hráče, kteří prošli americkou reprezentací hráčů do 18 a/nebo 20 let. „USA je jedinou zemí, která letos přivezla medaile ze všech šampionátů: hráčů do 18 let, do 20 let, mistrovství světa dospělých i žen.“

„Je to pocta, když můžete hrát za svou zemi proti těm nejlepším na světě,“ pověděl útočník Tyler Motte. „“

„Díval jsem se na draft a všiml jsem si kolik hráčů si Blackhawks z americké akademie vybrali,“ přidává zadák Michael Paliotta, jehož si Hawks vybrali před dvěma lety ve 3. kole právě z americké reprezentace. „Hodně to vypovídá o tom, kolik může účast v programu 16- nebo 17letým hráčům dát. Kluci tam získají spoustu zkušeností. Chicago je známé tím, že si vybírá na draftu pracovité hráče se vzorným přístupem, pro program je to tak výborná vizitka, když dokáže kluky tak skvěle připravit.“

Do Chicaga poprvé přicestoval brankář Antti Raanta, se kterým Chicago podepsalo smlouvu ještě během probíhajícího playoff NHL. „Na letišti [O’Hare] bylo snad víc lidí než kolik jich žije ve městě, kde bydlím,“ vtipkoval finský hokejista, jenž pochází z 39tísicové Raumy. „Je to sranda, to město je úžasné. Člověk ho zná z filmů, ale nikdy jsem tu nebyl. Půjdu se trochu podívat po okolí a nakoupím pár věcí.“

Raanta se kvůli drobnému zranění neúčastní akcí na ledě, na menší kluziště si tak bude muset zvykat později. „Střely létají na brankáře z jiných úhlů a hráči se víc tlačí do brankoviště. Uvidíme, jak mi to půjde, až se dostanu do hry na přípravném kempu. Těším se. Doktoři ve Finsku chtěli, abych odletěl do Chicaga na prohlídku k místním lékařům. Moc rád bych už šel na led, ale trenéři to nechtějí riskovat.“

Čtyřiadvacetiletý Raanta se nevyhnul ani dotazům na to příchod veterána Nikolaie Khabibulina. „Bylo jasné, že někoho podepíšou,“ odmítá dojmy, že by místo v NHL bral jako jistou věc. „Neslíbili mi, že budu jedničkou nebo dvojkou. Vím, že mám před sebou hodně práce, pokud chci do NHL, a jsem na to připravený. Ale pokud bych měl do NHL naskočit hned, bránit se tomu taky nebudu. Přípravný kemp je klíčový, pokud se mi bude dařit, možná dostanu šanci. Ale musím být připravený i na to, že strávím čas v Rockfordu. Zatím na to nemyslím, jen se snažím co nejlépe nachystat pro kemp.“

Možná jen mimo Raanty má z účastníků kempu nadějí největší šanci hrát NHL už na podzim útočník Phillip Danault. Dvacetiletý hokejista, kterého si Hawks vybrali před dvěma lety v prvním kole, odehrál poslední sezonu v juniorech napůl ve Victoriaville a Monctonu (85 bodů v 56 zápasech), po brzkém konci v playoff pak opět krátce posílil Rockford. V modelových utkáních na kempu nad ostatními vyčnívá a také svým herním stylem by mohl promluvil do složení třetího a čtvrtého útoku Blackhawks už v další sezoně.

„Těším se na to už od chvíle, kdy mě draftovali. Vždycky to byl můj sen, můj cíl, a toho chci dosáhnout“ říká Danault. „Vím, že v Chicagu rozhodnou správně, tak jako vždy. Saad a Shaw šli rovnou do NHL a vyhráli Stanley Cup. Budou vědět, až přijde můj čas, abych šel do Chicaga nebo abych hrál v Rockfordu. Pokud bych měl hrát za Rockford, bylo by to pro mne dobré, získám zkušenosti a víc poznám herní styl Blackhawks. Chicago ale udělalo pár výměn a v sestavě se uvolnilo místo. Jak říká [GM] Stan [Bowman], mladí hráči se musí ukázat, pokud to místo chtějí. Musím na sebe tedy upozornit v přípravném kempu a uvidíme.“

Dvacetiletý forvard Chris Calnan je na svém druhém kempu nadějí. Synovce chicagské hvězdy Jeremyho Roenicka si Hawks vzali na draftu loni a Calnan letos na podzim nastoupí na Boston College. „Na kemp nadějí jsem se dlouho těšil,“ pověděl Calnan. „Očekávám, že to proběhne podobně jako loni, jen třeba VO2 test byl náročnější. Všichni se snaží, chtějí být lepší než ostatní. Viděl jsem pár kluků, jak se dívají na moje výsledky a chtějí je pak překonat. Nikdo to nebere na lehkou váhu, je to super týden.“

„[Roenick] mi dává různé tipy, radí mi, koho poslouchat a čemu věnovat pozornost. Je ohromný, vždycky mi zavolá a poradí v důležitých momentech roku nebo mé kariéry. Odmala je to můj idol, hodně mi pomohl a já si toho moc vážím,“ pokračuje Calnan a vrací se ještě k minulé sezoně, kterou možná trochu nečekaně ještě strávil ve středoškolské lize. „Byla to dlouhá sezona, měli jsme dobrý tým, ale neuspěli jsme ve čtvrtfinále. Byl to ale náročný rok. Ve tři hodiny jsem skončil a ve škole a pospíchal na trénink o půl hodiny později. Myslím, že jsem se dost zlepšil, měl jsem velkou volnost na sobě pořádně zapracovat. Na Boston College se už moc těším, je to první skutečně velký krok v mé kariéře, bude to úplně jiná úroveň.“